Provocari urbane in contextul actual

Provocarile la care este supusa lumea moderna este rezultatul unei evolutii ce pare a iesi de sub control. Studiile si analizele care au fost realizate de-a lungul anilor au aratat ca industrializarea si dorinta de evolutie rapida prin tehnologii noi poate conduce la un blocaj al oraselor.

Documentele programatice avute in discutie aduc in prim plan strategii de rezolvare a problemelor semnalate de specialistii in domeniu acreditati. Orasele sunt din ce in ce mai aglomerate, iar la nivel european, se impiedica dezvoltarea economica si sociala a comunitatilor membre.

Se doreste o fluidizare a traficului, crearea unor retele de drumuri care sa faciliteze accesul tituror in zonele care acum sunt mai putin accesibile. Aceasta accesibilitate sustine un transport al marfurilor corect si coerent, dar mai ales rapid si de asemenea o reducere a costurilor de orice fel.

Ai nevoie de o documentatie de urbanism? Apeleaza la noi!

Mobilitatea, ca termen general, presupune ca fiecare cetatean are dreptul de a se deplasa indiferent daca detine sau nu o masina. Mobilitatea sustenabila face referore tocmai la acest drept, dar privit si analizat ca un aspect ce are efecte pozitive asupra orasului prin reduucerea poluarii, a costurilor, a timpilor de deplasare  contribuindu-se astfel la o dezvoltare durabila eficienta.

Poluarea, un subiect extrem de discutat, devine ingrijorator dat fiind faptul ca inca se incearca sa se gaseasca un echilibru la care sa se ajunga la nivel european. Proiectele ce se propun pentru solutionarea problemelor sunt diverse. In special acestea au ca tema transportul de orice fel: naval, aerian, auto, etc. Aduceam aminte mai sus retelele de transport ce se doresc a fi continue si fluide la nivel european. Pentru a justifica parerea mea, voi face referire la unul dintre ele ale carei linii directoare au fost trasate in 2014. Acesta se numeste Coridorul Rin Dunare si face parte din strategia TEN-T Core Network Corridors.

Reteaua despre care vorbeam anterior este reprezentata foarte bine in aceasta imagine. Se observa ca se doreste crearea unor legaturi intre punctele importante ale Europei ce va facilita o deschidere mult mai mare catre alte continente. Pentru intocmirea acestui proiect s-au liat in considerare statistici, dezoltarea traficului international si masterplanuri. Fara o analiza clara a situatiei existente nu se pot lua masuri de nicun fel. S-a luat in considerarea construirea unor porturi, aeroporturi, cai ferate si drumuri ce vor fi fundament pentru indeplinirea scopurilor propuise prin proiect.

O mai buna comunicare va conduce la numeroase avantaje ce vor avea impact asupra fiecarui stat in parte, dar mai important, asupra Europei ce astazi este o uniune ce cuprinde 28 de state membre ce lupta pentru desavarsirea unei situatii mai bune din toate punctele de vedere.

Tehnologizarea creste numarul de roboti ce lucreaza in fabrici, dar creste riscul de consum masiv de energie si eliberare de noxe in aerul respirat. Cautarea echilibrului este din punctul meu de vedere solutia cea mai optima pentru rezolvarea problenelor dezvoltarii haotice in care ne regasim.

O privire de ansamblu si multe analize ce sa releve adevarul pot conduce la armonie, la o dezvoltare durabila eficienta. Traficul este o problema ce sufoca din ce in ce mai tare orasele din prezent, induce stari si inchide urbanul intr-o capsula atemporala, intr-o agitatie din care nimeni nu isi gaseste scaparea. Confortul zilnic este cel ce aduce comunitatii plusuri notabile si, implicit, ajuta statul sa sustina o dezvoltare asa cum este mentionata in strategiile mai sus amintite.

Din punctul meu de vedere, finantarea trebuie facuta continuu si sustinut pentru ca toate proiectele avute in vedere in documentele programatice sa fie realizate pana la data specificata pentru fiecare dintre ele. Normele prevazute in cadrul acestora sunt parte a strategiei europene de dezvoltare ce are ca scop o evolutie durabila, o evolutie care sa aduca pentru comunitatea europeana linii pozitive de crestere economica si sociala. De asemenea, fiecare stat in parte are obligatia de a raspunde acestor strategii prin implementarea lor imediata.

arh. urb. Alexandru Cristian BALAN

Fondator One Design S.R.L. – Societate de proiectare in urbanism, arhitectura, inginerie si design

Toate articolele