Acest website foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi calitatea informaţiilor oferite vizitatorilor. Prin continuarea navigării ești de acord cu modul de utilizare a acestor informații.
Revolutia industriala a fost cea care a schimbat mersul lucrurilor in istoria lumii, deci, si in istoria Europei. Industrializarea a presupus schimbarea polilor de interes si mutarea lor catre orase. Astfel, un numar foarte mare al populatiei a migrat catre orase ceea ce a condus la o aglomerare masiva a acestora. Problemele mobilitatii urbane nu sunt de azi, ci au o istorie lunga ce isi gaseste radacinile in jurul anului 1900. Solutionarea situatiilor ce impiedicau dezvoltarea oraselor se facea la fel ca in ziua de astazi, in cadrul intalnirilor de lucru al specialistilor in domeniu.
Raportat la contextul de atunci, trasarea directiilor de interventie se realiza la fel de dificil ca acum, poate chiar mai greu, deoarece la acel moment nimeni nu se astepta la amploarea pe care o va avea fenomenul asupra orasului si anume: un numar al populatiei extrem de crescut ce va conduce la o aglomerare masiva si la blocarea traficului, la reducerea accesibilitatii in unele puncte ale orasului, mai ales in cele cu un procent foarte mare de ocupare, o lipsa acuta de locuinte, o situatie economica ce tinde a iesi de sub control, si de asemenea, o realitate sociala ce va evada din mediocritate si va dori mai mult, o evolutie continua si sustinuta, o dezvoltare durabila cu repercusiuni pozitive pe termen scurt, mediu si lung.
Documentele avute spre studiu releva tocmai aceasta criza a dezvoltarii haotice, aceasta dorinta de control a orasului pentru a oferi comunitatii o viata foarta buna calitativ din toate punctele de vedere. Mai mult de atat, astazi se pune accentul pe scara macro. Se cauta echilibrul la un nivel mai mare, oferirea unor directii generale de evolutie, ca apoi sa fie aplicate in fiecare stat in functie de nevoile acestuia, necesitati relevate in urma unor studii de teren, studii de impact in timp, etc.
Se remarca astfel un impas, un moment critic al mobilitatii urbane. Numarul foarte oameni de oameni si evolutia traiului acestora au condus si la cresterea numarului de masini. Confortul este cel ce defineste societatea actuala. Mult prea putini utilizeaza mijloacele de transport in comun din diverse motive, precum timpul mare de asteptare, aglomeratia, lipsa conditiilor, etc. Aceste documente programatice ofera strategii de imbunatatire a transportului la nivel european.
Prin intermediul acestor documente se doreste crearea unui echilibru la nivel european. Masurile ce se vor a fi luate se refera la o fluidizare a traficului, la unirea unor puncte cheie din Europa pentru ca transportul de marfa sa se realizeze mai facil, reducerea poluarii prin diminuarea numarului de masini, si cred, cel mai important, tehnologizarea transportului.
Industria de masini este in continua dezvoltare astazi de aceea se doreste o reducere a consumului de carburant si o dezvoltare a industriei de automobile electrice. Poluarea este un efect daunator al tuturor actiunilor noastre, de aceea strategiile ce sunt oferite trebuie sa tina cont atat de problemele cu care orasele s-au confruntat in trecut, dar si de cele noi, cele ce apar pe parcursul evolutiei.
Ideea de gasire a unor solutii comune la nivel macro, european vine din trecut, odata cu congresele in care se dezbateau problemele fiecarui stat in parte. Aparitia Uniunii Europene ca uniune politica si economica a intarit directia catre care se tinte, o armonizare, o uniune a tuturor statelor catre un punct central, comun ce are putere decizionala asupra tuturor statelor.
Eficientizarea si sustenabilitatea transportului va reduce costurile, incurajarea utilizarii transportului public va reduce utilizarea automobilelor perosnale, asadar aceasta masura va ajuta la decongestionarea traficului. Finantarea unor studii asupra unor zone cheie ale Europei va aduce la lumine date valoroase ce vor intregi tabloul general asupra caruia trebuie sa se realizeze interventiile.
Accesibilitatea este un subiect atat de dezbatut astazi, deoarece se doreste o fluidizare a traficului pentru ca in orice punct al orasului sa se poata ajunga la timp. In prezent, Bucurestiul este un astfel de oras. Un oras aglomerat in care astepti un mijloc de transport destul de mult timp si rezulta ca, intr-o zi, un utilizator sa petreaca foarte mult timp in trafic, crescand astfel nivelul de oboseala si scazand nivelul de randament si atentie. Dupa cum bine se observa toate aceste lucruri au un efect de domino.
Imaginile pe care le-am ales spre ilustrare a opiniei mele sugereaza trecerea de la un trecut puternic industrializat in care se punea accentul pe o crestere economica rapida, fara o gandire strategica foarte bine pusa la punct, pana astazi, cand putem vorbi de o aceiasi industrializare, insa accentul se pune mult pe eficientizare, diminuare, poluare, cresterea economica fiind un rezultat al unei gandiri complexe, strategice, de impact.
Dupa parerea mea, implementarea directiilor de actiune evidentate in aceste documente trebuie sa se faca imediat pentru a nu periclita in niciun fel dezvoltarea durabila a statelor. Sustenabilitatea oricarei actiuni pe care noi o intreprindem are efecte pozitive si poate stopa alte situatii ce pot sa apara pe parcurs, probleme neprevazute. O gandire strategica, o gandire structurata poate ordona lucrurile, poate gasi solutii viabile catre ceea ce se poate numi un oras prosper, cu o economie sanatoasa si o cu viata sociala calitativa.
Fondator One Design S.R.L. – Societate de proiectare in urbanism, arhitectura, inginerie si design