Coordonarea intre membri echipei de proiectare pentru bunul mers al proiectului si executiei

In foarte putine dintre cazuri, cand pornesti pe acest drum stii ce presupune proiectarea, mai exact, ceea ce inseamna sa fii arhitect. Timpul petrecut in universitate, dar si perioada de dupa ne-a demonstrat ca profesionist este cel care studiaza continuu, care intelege si fundamenteaza relatii interumane puternice, cel care stie sa se organizeze avand la baza un spirit de echipa extraordinar de solid.

Ai nevoie de un proiect sau documentatie tehnica?

A lucra cu o echipa poate fi extrem de dificil daca implicarea si dorinta nu sunt deloc la un nivel inalt, astfel încât acumularea de informatie sa fie mare, iar cu timpul, capacitatea de sinteza sa se dezvolte.

In medie, la un proiect, pot lucra de la doi la "n" arhitecti, in funcție de complexitatea proiectului, fiecare dintre ei stiindu-si foarte bine rolul avand in vedere, fara exceptie, toate atributiile stabilite anterior in sedintele de echipa. Proiectarea de arhitectura presupune cunostinte si coordonare, siguranta, dorinta, pasiune si perseverenta.

Inca de la preluarea proiectului, echipa de arhitecti impreun cu seful de proiect trebuie sa identifice particularitatile, să gaseasca solutiile pentru a respecta atat legislatia in vigoare, cat si dorintele beneficiarului. Crearea unei legaturi si intelegerea nevoilor celui ce isi doreste un proiect fac parte din elementele fundamentale ce pun baza unei arhitecturi nu neaparat frumoase, deoarece stim cu totii ca frumosul este relativ, ci mai degraba o arhitectura aproape de om. Arhitectul este liantul intre beneficiar si echipa pe care uneori o coordoneaza, fiind întotdeauna acolo pentru orice problema apare.

Pe parcursul desfasurarii proiectului se ocupa cu organizarea dosarelor pentru obtinerea avizelor si a autorizatiei de construire sau demolare, stabilirea termenelor limita, urmarind indeaproape întreg procesul. Acesta primeste informatii de la seful de proiect privind partea de rezistenta si instalatii avand rolul de a corela informatiile primite cu partea de arhitectura, iar ulterior, să trimita mai departe observatiile sale. Solutiile se gasesc impreuna cu seful de proiect care are rolul de coordona toata activitatea de proiectare, inclusiv celelalte specialitati.

A fi parte al unei echipe de arhitecti presupune asumarea responsabilității si siguranta de sine astfel încât totul sa se desfasoare asa cum trebuie. Poate exista, de asemenea, un coordonator al echipei in funcție de numarul de angajati, gradul de incarcare si complexitatea proiectelor. Tot ceea ce face acesta presupune muncă multa si dorinta extrem de mare de a evolua pentru a face fata noilor provocari. Un arhitect bun este cel care face cu plăcere tot ce are de facut pentru ca, asa cum ne place noi sa spunem, arhitectura este un mod de viata.

De mentionat este ca, pentru insusirea proiectului este nevoie de promovarea interviului pentru obtinerea dreptului de semnatura, in acest caz, arhitectul este sef de proiect, asadar coordoneaza toate specialitatile implicate. Decizia de a te pregati pentru a fi sau nu sef de proiect se ia inca de la inceput, dupa terminarea studiilor, deoarece aceasta implica lucruri diferite pe care le vom discuta intr-un articol viitor.

Am sustinut intotdeuna faptul ca beneficiarul trebuie sa aleaga spre a merge pe acest drum al edificarii unei constructii alaturi de un specialist in domeniu, de un arhitect care rezolva problemele punand cap la cap toate informatiile aflate printr-un studiu aprofundat al proiectului. Arhitectura nu este despre a fi scump sau ieftin, ci, in primul rand, despre a pune creatia – arta – si respectarea legislatia pe primul plan, astfel incat asezarile umane sa se dezvolte armonios si durabil.

arh. Patricia Maria SAVU - arhitect senior One Design – societate de proiectare in urbanism, arhitectura, inginerie si design

Toate articolele