Acest website foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi calitatea informaţiilor oferite vizitatorilor. Prin continuarea navigării ești de acord cu modul de utilizare a acestor informații.
Un domeniu atat de vast ca cel al proiectarii si constructiilor cu enorm de multe variabile care include componente macro si micro, de gandire de ansamblu si de detaliu, cu enorm de multe componente tehnice, particularitati si varietate enorma de solutii, este normal sa tinda catre o cat mai buna reglementare. Acesta este fapt motivul pentru care are avem nenumarate legi, norme, normative, regulamente, ghiduri si indrumare pentru a-i ajuta pe cei implicati sa inteleaga si sa gestioneze cat mai bine situatiile particulare cu care se confrunta plecand de la un cadru general pe care il delimiteaza cu ajutorul legislatiei din ce in ce mai mult pana la nivelul rezolvarii situatiei particulare.
Profesionistii din domeniul proiectarii incluzand urbanistii, arhitectii, inginerii si toti ceilalti specialisti atestati de catre diversele institutii analizeaza cadrul legislativ, extrag informatia si incearca sa o inteleaga in sensul cat mai corect posibil fara a denatura sensul acesteia. Este important de subliniat faptul ca expresia „legea se interpreteaza” se refera la interpretarea textului legislativ pentru o particularitate, nu in sensul in care se retine dintr-un paragraf doar partea care este favorabila in cadrul unui proiect sau a unei investitii.
Daca veti urmari cu minima atentie veti observa diverse persoane, unii chiar practicieni in domeniul constructiilor care extrag din contextul legislativ un anumit paragraf sau o sintagma si ulterior o promoveaza ca fiind de fapt esenta acelui text, fara a mentiona ca respectiva prevedere avea niste particularitati cum ar fi „se indeplinesc cumulativ conditiile”. Cu certitudine ca nu avem cel mai clar cadru legislativ, ca exista numeroase contradictii, ca nu sunt cuprinse toate variabile atunci cand se redacteaza un nou proiect de lege, dar de la aceasta situatie pana la interpretarea gresita, exclusiv personala si favorizanta, este distanta foarte mare.
S-a discutat in numeroase randuri, mai ales in mediul online, despre neclaritatea legislatiei din domeniul constructiilor si au fost acuzate diverse persoane care au participat la elaborarea unor acte normative ca nu au fost explicite anumite lucruri, ca sunt interpretabile, etc. Recent am avut o particularitate in cadrul unui proiect si am recitit anumite pasaje legislative si am constatat ca interpretarea se face subiectiv in functie de interes: daca este o situatie conflictuala se interpreteaza intr-un fel, daca este o situatie favorabila se interpreteaza altfel. Aceasta interpretare cu doua masuri, ca in perioada lui Cuza nu este benefica celui care este direct afectat, in cazul proiectarii fiind vorba de investitor sau beneficiarul final.
Orice act normativ se lectureaza in mai multe etape: intai se realizeaza o lectura generica, apoi se recitesc pasajele care includ situatia specifica, iar apoi se recitesc subpunctele si trimiterile catre anexe sau alte norme pentru a intelege exact la ce s-a referit cel care a conceput acel act normativ.
Am avut nenumarate dezbateri cu diverse persoane, profesionisti din domeniul proiectarii si constructiilor sau persoane din afara acestui domeniu, asupra interpretarilor unor termeni sau pasaje din legi. In mod constant am realizat ca fiecare citeste doar partea care ii este favorabila si ulterior incearca sa isi gaseasca o scuza, un subterfugiu, o zona in care sa se eschiveze si sa se prevaleze poate de o ambiguitate pentru a-si fundamenta o decizie si o sustinere a unei idei.
Intelegerea continutului actului normativ este un proces elaborat si in nici un caz o lege, hotarare, regulament sau normativ nu se lectureaza precum un jurnal politist. Este posibil ca unii dintre cei mai tineri sa nu fi fost instruiti in privinta modului de lectura, punctare si extragere a unor paragrafe dintr-un text pentru a putea ulterior sa intelegi ce a vrut legiuitorul sa spuna. Dar cu toate aceste sunt convins ca o buna parte dintre cei care citesc acte normative retin doar partile favorabile pentru rezolvarea rapida a situatiei cu care se confrunta.
Si aici vine marea dilema: de ce sa ajungi sa cauti toate variantele de subterfugii posibile intr-un act normativ cand este mult mai simplu sa citesti, sa intelegi si sa incerci sa aplici intai prevederile acelui act. Poate ca anumite legi au fost votate de catre Parlament in viteza si nu s-a acordat o mare atentie unor parti din continut, dar in cazul normelor, normativelor si regulamentelor din domeniul proiectarii, incluzand urbanismul, arhitectura si ingineria, au fost intocmite si revizuite de catre persoane implicate in mediul universitar, in institutele si societatile de cercetare, de practicieni si care bazandu-se pe experienta dobandita pana la acel moment au incercat sa fie cat mai cuprinzatori si sa includa intr-un cadru general cat mai multe particularitati. A contesta in mod constant si a te plange de cadrul legislativ fara a intelege la ce se refera este fara discutie ipocrizie si lamentare inutila.
Referitor la intelegerea actelor normative de catre investitori si beneficiari pot afirma ca este relativ normal ca acestia sa isi doreasca sa retina din continut doar partile favorabile si sa isi construiasca o argumentatie bazandu-se pe acestea, dar este de datoria celor care ofera consultanta, atat juridica cat si tehnica, de a-i indruma si de a le explica ca nu poti sa observi doar ceea ce iti convine si sa ignori conditionarile.
In diverse situatii am fost solicitati pentru a emite o parere profesionala pentru anumite situatii particulare si nu de putine ori beneficiarii acestor pareri au fost initiali demoralizati de interpretarea corecta a legii care nu ii avantaja in totalitate. Dar plecand de la aceasta interpretare au putut sa isi construiasca un discurs de negociere astfel incat sa obtina fie un pret mai bun de achizitie, fie niste conditii de plata mai bune, fie solutii compensatorii pentru un posibil prejudiciu creat.
In fapt, interpretarea corecta si realista a unui act normativ conduce beneficiarul si proiectantul catre o fundamentare cat mai corecta, identificare unor situatii si rezolvari posibile, prin conturarea unor scenarii posibile. Probabil ca in multe cazuri aceasta analiza reprezinta cel mai bun studiu de fezabilitate care putea fi intocmit. Asa cum bine spunea unul dintre mentorii mei „exista analiza, sinteza si antiteza. Fiecare are rolul ei in construirea sustinerii proiectului”.
Sustin in continuare ca lectura atenta, intelegerea, analiza si sintetizarea esentei unui text din orice document cu caracter de act normativ sau de reglementare defineste „terenul de joc” in care te vei desfasura si in care pornind de la niste reguli trebuie sa stabilesti reguli suplimentare care sa raspunda cerintelor beneficiariului, pietei careia te adresezi si clientului final al acelui proiect. Intr-o etapa ulterioara este foarte importanta comunicarea celor patru etape intr-un mod cat mai compact si laic, disponibil cat mai multor persoane.
Tinand cont de dinamica schimbarilor legislative este destul de greu sa fii la curent cu toate modificarile, totusi in cadrul ONE DESIGN am reusit sa gasim un minim de echilibru privind aceste actualizari si comunicam tuturor clientilor nostri noile reglementari si ii consiliam printr-o interpretare cat mai obiectiva in deciziile pe care urmeaza sa le ai si care trebuie sa fie reale, clare si fara sa lase urme de indoiala ulterior.
arh. urb. Alexandru-Cristian BALAN
Fondator One Design S.R.L. – Societate de proiectare in urbanism, arhitectura, inginerie si design