Influenta politicului asupra investitiilor publice si private

Vrem sau nu sa acceptam politicul are o influenta enorma deopotriva asupra investitiilor private si publice. Schimbarile de guvern, in functie de partidul aflat la guvernare, genereaza o unda de soc care se transforma in asteptare, amanare, in vederea identificarii noilor directii pe care le vrea politicul. Daca in cazul investitiilor publice schimbarea politica poate aduce dupa sine o lungire a termenelor de executie a contractelor, in cazul sectorului privat investitorii asteapta sa vada noile politici care vor fi puse in aplicare, fie ca este vorba de politici de crestere economica sau in cazul nefericit de politici restrictive ce determina teama si o atitudine preventiva in randul tuturor antreprenorilor.

Politica influenteaza investitiile direct deoarece deciziile politice genereaza apetit pentru investitii sau dimpotriva, un comportament temperat, poate chiar prudent, pentru a nu ii spune stagnare. Majoritatea celor care activeaza in domeniul economic au trait sau au aflat de efectul crizei din 2008, criza care a fost generata de catre sistemul bancar dar care s-a acutizat datorita deciziilor politice intarziate.

Schimbarea partidului de guvernare conduce la un nou guvern, noi ministri si o inlocuire a tuturor functiilor politice din cadrul ministerelor si institutiilor subordonate acestora, incluzand agentiile, companiile, etc. Aceste schimbari se realizeaza pe o perioada de cateva luni, timp in care cei aflati in functie nu doresc sa isi asume noile directii, fiind parte dintr-un alt partid politic, iar cei noi care urmeaza sa preia portofoliile nu au inca atributiile necesare. Daca la nivel de ministri lucrurile se rezolva ceva mai alert, nu acelasi lucru se intampla la nivel de secretari de stat sau directori de agentii. Iata o prima influenta directa a politicului. Cu cat se schimba mai greu conducerea, cu atat investitiile publice se deruleaza mai greu.

Ai nevoie de un proiect sau documentatie tehnica?Schimbarea guvernului afecteaza si autoritatea publica locala, care daca nu este de aceeasi coloratura politica, poate intampina intarzieri in primirea finantarilor, gasirea unor puncte de sprijin la nivel central pentru deblocarea unor investitii sau pentru rezolvarea unor situatii dificile. Astfel, unele investitii incepute in mandatul precedent pot fi decalate sau mai rau, blocate, datorita divergentelor de opinii politice si lipsei de sustinere in derularea programarii propuse.

Pentru mediul privat schimbarea de guvern inseamna o noua etapa, care de multe ori este incerta. Declaratii politice pot genera bucurie, isterie sau dimpotriva teama, prudenta, stari pe care cetateanul le traieste in general prin informarea mediatica. Cetateanul reactioneaza la ceea ce i se comunica de catre presa, filtrand si analizand uneori, daca are capacitatea, informatiile primite si actioneaza conform instinctelor si gandirii proprii sau induse. In repetate randuri am vazut cum oamenii s-au grabit sa isi retraga economiile sau sa investeasca intr-un domeniu sau altul. Toate aceste reactii sunt dictate de actiunile politice.

Banii, in fapt, reprezinta rasplata pentru munca depusa de fiecare persoana. Acesti bani se pot afla „la saltea” sub forma de cash, in banci, in conturi curente, depozite sau fonduri de investitii, in piata de capital (actiuni, obligatiuni) sau mai nou in criptomonede. Acesti bani se pot duce in diverse directii pentru achizitionare sau investitii, in functie de dezideratele fiecaruia. Decizia politicului poate schimba comportamentul cetateanului care in loc sa „ii scoata de la saltea” sau din depozit, va prefera sa ii pastreze „pentru vremuri negre” sau il poate incuraja sa ii investeasca in orice domeniu, sa cumpere bunuri, proprietati, actiuni, etc. Se spune ca banul trebuie sa circule, pentru ca acea masa monetara care este depozitata nu produce valoare.

Deciziile politice afecteaza domeniul privat diferit fata de mediul public. Daca pentru public este vorba de asteptarea noii conduceri pentru a intelege noua directie, asa cum am aratat anterior, pentru privat este vorba de a intelege daca „vin vremuri grele sau ne putem extinde”. Aceasta conceptie rudimentara determina in fapt modul de actiune al cetateanului de rand. Daca discursul politic este in sensul pozitiv, de dezvoltare, de bunastare, omul obisnuit isi va dori mai mult, va investi in terenuri, imobile, va plati onorarii de proiectare, costuri de executie, etc., scotand banii de la saltea sau din depozite, platind in piata pentru servicii si produse, bani care se misca de la o societatea la alta, in diverse domenii activitate, ajungand la cei care aduc plus valoare sau care transforma un element brut intr-un produs.

Daca deciziile politice induc siguranta mediului privat atunci investitorii, de la cei mici care isi doresc o noua casa, pana la marii dezvoltatori, demareaza o suita de procese incepand cu proiectare, continuand cu achizitia de servicii de constructii, materiale, servicii de supraveghere, monitorizare, certificare a calitatii si terminand cu vanzarea catre clientul final, in cazul dezvoltarilor, care inseamna tot atragerea banilor din economii.

Masa monetara circulanta este in principiu aproximativ aceeasi daca nu exista retrageri sau infuzii. Infuziile pot venit din afara tarii prin export de produse manufacturate in intern. Retragerile pot aparea din partea societatilor cu capital strain care retrag sume din piata prin sistemul bancar sau din partea populatiei care alege sa actioneze prudent si care nu mai elibereaza masa monetara si o pastreaza. Aceste principii simple coroborate cu decizia politica determina fluxul de masa monetara disponibila. Desigur ca acoperirea masei monetare in bunuri este cu totul alt subiect si nu face obiectul acestui articol.

Mediul politic poate crea strategii, politici, programe si proiecte prin care sa incurajeze investitiile. Acolo unde autoritatea publica locala sau centrala investeste in constructia de dotari urbane (crese, gradinite, scoli, licee, unitati medicale, etc) se vor gasi si investitori privati care sa contribuie intr-o proportie mult mai mare decat publicul, in scopul evident, de a obtine profituri. Daca statul, ar trebui sa se erijeze doar in administrator si sa impulsioneze anumite directii de actiune, privatul trebuie sa faca plus valoare, profit pentru a plati taxele catre stat din care acesta realizeaza noi investitii. Poate cea mai grea activitate a statului este sa convinga cetateanul de rand „sa scoata banul de la saltea” pentru a-l introduce in economie coroborat cu a-l convinge sa isi plateasca obligatiile financiare (taxe si impozite) din care statul se finanteaza.

Schimbarile politice la nivel local au, deobicei, un impact mai mare decat cele de la nivel central, deoarece afecteaza direct comunitatea si mediul de afaceri local. In momentul schimbarii alesului local, primar sau presedinte de consiliu judetean, se poate schimba si intentia de derulare a unor programe si proiecte, care daca nu sunt conditionate de anumiti factori pot fi chiar abandonate. Abandonul unor proiecte inseamna pierderea inclusiv a sumelor investite pana la momentul respectiv. In foarte multe cazuri investitiile derulate de fosta administratie nu sunt tocmai pe placul celei noi, mai ales daca au optat sa le critice in campania electorala, dar inghetarea sau abandonul acelor investitii conduce la irosirea banilor din bugetele anilor precedenti. Finalizarea proiectelor aduce in schimb capital de imagine pentru politicianul care le-a finalizat, caci laudele le primeste cel care taie panglica.  

Auzim de foarte multe ori despre refuzul noii administratii de a continua proiectul de investitii inceput de fostii din diverse motive, dar fara a ni se spune ce pierderi financiare suportam daca acea investitie nu se finalizeaza sau care sunt consecintele pentru care nu exista un nou corp de scoala, o noua cresa, gradinita sau un nou spatiu pentru servicii medicale.

Dar nu doar administratia locala este cea care prin actiunile politice influenteaza investitiile, ci si actiunile unor ministere privind anumite politici, cum ar fi cea privind resursa umana. Degeaba avem o cladire finalizata, frumoasa si dotata daca nu exista personal alocat, pregatit si instruit, atras pentru a desfasura activitati in acele spatii. Politica de alocare de personal este in atributia autoritatii locale, dar este determinata de actiunile pe care le are autoritatea centrala si politica statala pe care o abordeaza.

Observam din aceasta expunere ca politicul, atat la nivel central cat si la nivel local, si mi-as permite sa spun chiar la nivel de celula, de individ, influenteaza gandirea, capacitatea si actiunile investitionale atat ale mediului public cat si ale celui privat, putand crea progres, evolutie sau stagnare si regres. Ca societate de proiectare cu o experienta de 18 ani in care am trait diverse etape suntem datori de a solicita decidentilor politici sa aibe celeritate in actiunile lor, sa pregateasca din timp programe de guvernare, strategii, politici, programe si proiecte, prin consultari cu autoritatile locale, cu institutiile publice si mai ales cu mediul privat prin reprezentati ai tuturor celor implicati si mai ales printr-un dialog deschis cu societatea civila. Sa nu uitam ca finantarea statului se realizeaza intr-o buna masura din obligatiile financiare ale mediului privat care trebuie privit cu respect pentru a-i convinge ca este normal ca din profiturile realizate, o parte sa mearga catre bugetul de stat si de acolo, prin profesionalism si capacitatea unor intregi echipe sa se intoarca in investitii pentru comunitate, realizandu-se astfel progresul social si economic pe care cu totii ni-l dorim.

arh. urb. Alexandru-Cristian BALAN

Fondator One Design S.R.L. – Societate de proiectare in urbanism, arhitectura, inginerie si design

Toate articolele