Acest website foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi calitatea informaţiilor oferite vizitatorilor. Prin continuarea navigării ești de acord cu modul de utilizare a acestor informații.
In nenumarate randuri am auzit de aceasta sintagma „proiectantul agreat de catre primarie” si am incercat sa inteleg ce presupune aceasta agreere si in ce conditii se intampla. In articolul de azi desfiintam acest mit despre „agreati” in baza unor analize logice.
In conformitate cu prevederile legii 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul procesul de autorizare directa a lucrarilor de construire incepe cu emiterea certificatului de urbanism. Asa cum am aratat in alte articole precedente acest document denumit Certificat de Urbanism are rol informativ asupra conditiilor tehnice in care se poate realiza Documentatia Tehnica pentru obtinerea Autorizatiei de Construire si avizele necesare emise de catre institutiile deconcentrate.
Pornind de la documentatia pentru obtinerea Certificatului de Urbanism, aceasta se intocmeste avand un continut cvasi cunoscut de catre arhitecti, compus din parti scrise si desenate, aceleasi indiferent de tipologia investitiei sau programul de arhitectura in care se inscrise obiectul de investitie. Daca un proiectant a intocmit cel putin o astfel de documentatie va putea intocmi orice fel de documentatie indiferent de numele autoritatii publice locale competente, deoarece prin aceasta documentatie prezinta dorinta beneficiarului. In cazul in care solicitarea beneficiarului prin intermediul arhitectului nu se incadreaza in prevederile PUG sau Regulamentului Local de Urbanism, atunci Directia de Urbanism prin Arhitectul Sef va dispune elaborarea unor Planuri de Urbanism, de Detaliu sau Zonal, dupa caz.
Fiecare proiectant, arhitect sau inginer, trebuie sa respecte conditiile impuse de normativele de proiectare, regulamentele, ghidurile si legislatia aplicabila specialitatii sale. Ca atare, fiecare proiectant va intocmi documentatii tehnice in conformitate cu aceste prevederi. Daca ideea de „agreat” se refera la faptul ca a lucrat in zona este o idee gresita, deoarece fiecare dintre specialistii enumerati poate sa proiecteze oriunde in tara, iar gratie aderarii la Uniunea Europeana chiar si in spatiul acesteia. Asadar, idea ca daca e din zona si a mai avut proiecte in acel areal „stie cum merge treaba” este cat se poate de falsa. Se poate accepta faptul ca este in cunostiinta de cauza a Regulamentului Local de Urbanism pe care probabil l-a studiat mai mult decat alte zone, dar in nici un caz nu detine vreo informatie stiuta doar de catre el.
Avizele stipulate in Certificatul de Urbanism se obtin in baza documentatiilor tehnice intocmite de catre arhitect si ingineri de catre acestia daca contractul de proiectare include aceste servicii sau de catre beneficiar conform prevederii Legii 10/1995. Avizele sunt de mai multe categorii asa cum am aratat in acest articol. In principiu acestea sunt eliberate de catre institutiile deconcentrate judetene aflate in subordinea Consiliului Local sau a Ministerelor de resort (ministerele care se ocupa de respectiva problematica). Documentatiile pentru obtinerea avizelor se depun fizic sau prin posta la registratura fiecarei institutii avizatoare, iar dupa verificarea dosarului privind integralitatea documentelor necesare se procedeaza la verificarea tehnica a solicitarilor, care trebuie sa respecte conditiile si reglementarile specifice domeniului. In cadrul acestui proces inspectorul responsabil este cel care certifica corectitudinea, asa cum ati citit in episodul 3 al acestei serii. Pe cale de consecinta acel proiectant agreat de catre primarie se confrunta cu aceleasi situatii de avizare ca orice alt proiectant, arhitect sau inginer. Iar o relatie buna cu primaria nu il ajuta sub nici o forma in aceasta faza a procesului de proiectare, deoarece raspunderea este exclusiv a avizatorilor.
Cu avizele obtinute si documentatiile tehnice intocmite orice proiectant procedeaza la calcularea preliminara a taxelor privind emiterea autorizatiei de construire. Afirmatia conform careia „proiectantul agreat stie exact cat trebuie sa platesti” lasand sa se inteleaga ideea ca ar putea prezenta o valoare mai mica spre plata catre primarie este complet falsa. Daca in trecut valorile mentionate in devizul general erau ajustate de catre proiectanti astfel incat totalul C+M (constructii si montaj) sa fie mai mic decat realitatea, in prezent majoritatea primariilor din tara au adoptat prin HCL (Hotarare de Consiliu Local) valori minimale pentru executia unui metru patrat de constructie, calculul total al valorii realizandu-se prin inmultirea acestei valori cu suprafata construit desfasurata a imobilului propus. Chiar daca initial „proiectantul agreat” va calcula o valoare mai mica, pana la emiterea autorizatiei de construire va trebui achitata diferenta calculata de catre inspectorii din cadrul Directiei de Urbanism.
Pentru a intelege si mai bine de ce este un mit „arhitectul agreat” sau „proiectantul agreat de catre primarie” va voi explica procesul ulterior depunerii dosarului la registratura institutiei.
In primul rand, in conformitate cu prevederile Legii 50/1991 actualizata si republicata privind autorizarea lucrarilor de constructie in primele 5 zile se verifica integralitatea dosarului din punct de vedere al documentelor solicitate prin Certificatul de Urbanism, completat cu prevederile tuturor normelor legislative ale ghidurilor aprobate. Omisiunea de documente conduce la solicitarea de completari. Ulterior se analizeaza din punct de vedere tehnic de catre inspectorul Directiei de Urbanism, care daca sesizeaza nereguli sau abateri de la Regulamentul Local de Urbanism, Legea 350 sau Regulamentul General de Urbanism va solicita proiectantului realizarea modificarilor pentru a se inscrie in prevederile acestora. In cazul in care documentatia este corespunzatoare din punct de vedere tehnic este inaintata spre analiza Arhitectului Sef, care daca sesizeaza inadverente sau erori privind regulamentele o va returna Directiei, iar acesta va instiinta din nou proiectantul. Daca este corespunzatoare si din perspectiva Arhitectului Sef atunci este inaintata Directiei Juridice care va analiza corectitudinea documentelor din punct de vedere juridic, aceasta putand solicita clarificari din partea proiectantului. Odata emis avizul favorabil al juridicului dosarul ajunge la Secretarul General al Primariei care certifica conformitatea acestuia, semneaza pe Autorizatia de Construire in zona care ii este rezervata si inainteaza dosarul impreuna cu autorizatia Primarului pentru a o semna.
Iata cate persoane sunt implicate in acest proces si cate verificari se fac. Se naste o intrebare simpla: daca un proiectant este agreat de catre primarie, inseamna ca poate trece orice? Raspunsul este evident, NU. Deoarece fiecare dintre cei implicati raspund penal de incalcarea prevederilor actelor normative. Iar, Primarul este ultima persoana din intregul circuit care semneaza autorizatia de construire, anterior fiind verificata impreuna cu dosaru de cateva Directii si persoane angajate ale acestora.
In concluzie, daca o documentatie este prost intocmita, nu respecta regulile si regulamentele, nu va fi asumata prin semnatura de catre reprezentantii primariei. Asadar, din toate aceste puncte de vedere, nu exista „proiectant agreat de catre primarie” care „trece toate documentatiile si se obtine ceea ce vrea beneficiarul, in orice conditii”.
As dori totusi sa punctez un aspect important referitor la profesionalismul proiectantilor, arhitecti si ingineri: intr-o piata aglomerata, in care regasim o multitudine de „proiectanti” fara diploma, samsari de proiecte, pe langa specialistii licentiati ai universitatilor de profil, prima categorie livrand proiecte si documentatii incomplete, pline de greseli, un copy-paste prost si fara legatura cu obiectivul de investitii, pot exista recomandari din partea primariei de a cauta profesionistii, acei proiectanti care cunosc cadrul legal si stiu sa intocmeasca o documentatie tehnica. Iar acest sfat este bine venit pentru a-i elimina pe acei samsari de proiecte care le incarca agenda de lucru functionarilor publici si le confera numai batai de cap fiind constant in situatia de a respinge documentatiile ca fiind neconforme. Probabil ca din acest ultim paragraf veti intelege ca de cele mai multe ori intentia autoritatii publice locale este de a va preveni asupra situatiilor neplacute si „va recomanda” sa cautati o echipa de proiectanti profesionisti.
In 2020 exista multiple mijloace de a verifica daca o persoana sau societate recomandata pentru intocmirea unor documentatii tehnice detine calificarea necesara pentru aceasta sarcina prin accesarea portalurilor Ordinului Arhitectilor din Romania, Registrului Urbanistilor din Romania, Ministerului Dezvoltarii si chiar site-urile de internet ale companiilor propriu-zise. Lipsa informatiilor despre proiectant sau societate, o situatie neclara asupra calitatii sau competentelor acestuia trebuie sa va dea de gandit si sa va indreptati spre un profesionist in domeniu, atestat si calificat.
One Design ca societatea de proiectare in urbanism, arhitectura, ingineri si design, prin actionariatul sau compus exclusiv din arhitecti – urbanisti cu drept de semnatura in arhitectura si urbanism, continuand cu intreg personalul angajat permanent si terminand cu personalul angajat contractual per proiect, livreaza documentatii tehnice complete pentru toate fazele de proiectare, PUZ, PUD, SF, DALI, PT, DE, DTAC, DTAD, DTOE intocmite exclusiv de profesionisti licentiati in specialitatile lor, majoritatea fiind absolventi si de studii postuniversitare sau programe de pregatire profesionala continua.
arh. urb. Alexandru Cristian Balan
Fondator One Design S.R.L.